18 Skvělých potravin, které vám pomohou zmírnit stres

Foto: Freepik

18 Skvělých potravin, které vám pomohou zmírnit stres

Je zajímavé, že určitá jídla a nápoje mohou mít vlastnosti uvolňující stres. Zde je 18 potravin a nápojů uvolňujících stres, které můžete přidat do své stravy.

Matcha prášek

Tento zázračný prášek ze zeleného čaje je oblíbený mezi nadšenci do zdraví, protože je bohatý na L-theanin, neproteinovou aminokyselinu se silnými vlastnostmi, které uvolňují stres. Matcha je lepším zdrojem této aminokyseliny než jiné druhy zeleného čaje, protože se vyrábí z listů zeleného čaje pěstovaných ve stínu. Tento proces zvyšuje obsah některých sloučenin, včetně L-theaninu.

Mangold

Švýcarský mangold je listová zelená zelenina, která je plná živin bojujících proti stresu. Pouze 1 šálek (175 gramů) vařeného mangoldu obsahuje 36% doporučeného příjmu hořčíku, který hraje důležitou roli při stresové reakci vašeho těla. Nízké hladiny tohoto minerálu jsou spojeny s podmínkami, jako je úzkost a záchvaty paniky. Kromě toho může chronický stres vyčerpat zásoby hořčíku v těle, takže je tento minerál obzvláště důležitý, když jste ve stresu

Sladké brambory

Jíst celé zdroje sacharidů bohaté na živiny, jako jsou sladké brambory, může pomoci snížit hladinu stresového hormonu kortizolu. Ačkoli jsou hladiny kortizolu přísně regulovány, chronický stres může vést k dysfunkci kortizolu, která může způsobit zánět, bolest a další nepříznivé účinky.

8týdenní studie u žen s nadváhou nebo obezitou zjistila, že ti, kteří jedli stravu bohatou na živiny bohaté sacharidy, měli významně nižší hladiny slinného kortizolu než ti, kteří dodržovali standardní americkou stravu s vysokým obsahem rafinovaných sacharidů. Sladké brambory jsou tedy jídlem dobrým pro získání sacharidů. Jsou plné živin, které jsou důležité pro reakci na stres, jako je vitamin C a draslík.

Kimchi

Kimchi je fermentovaná zeleninová mísa, která se obvykle vyrábí ze zelí napa a daikonu, což je druh ředkvičky. Fermentované potraviny, jako je kimchi, jsou baleny s prospěšnými bakteriemi zvanými probiotika a mají vysoký obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů.

Výzkum ukazuje, že fermentované potraviny mohou pomoci snížit stres a úzkost. Například ve studii se 710 mladými dospělými se u těch, kteří jedli fermentované potraviny, častěji vyskytly menší příznaky sociální úzkosti. Mnoho dalších studií ukazuje, že probiotické doplňky a potraviny bohaté na probiotika, jako je kimchi, mají příznivé účinky na duševní zdraví. Je to pravděpodobně kvůli jejich interakcím s vašimi střevními bakteriemi, které přímo ovlivňují vaši náladu.

Artyčoky

Artyčoky jsou neuvěřitelně koncentrovaným zdrojem vlákniny a jsou obzvláště bohaté na prebiotika, druh vlákniny, která krmí přátelské bakterie ve vašem střevě. Studie na zvířatech naznačují, že prebiotika, jako jsou fruktooligosacharidy (FOS), které jsou koncentrovány v artyčoky, mohou pomoci snížit hladinu stresu. Jedna recenze navíc prokázala, že lidé, kteří jedli 5 nebo více gramů prebiotik denně, zaznamenali zlepšené příznaky úzkosti a deprese a je prokázáno, že také vysoce kvalitní prebiotické diety mohou snížit riziko stresu. Artyčoky mají také vysoký obsah draslíku, hořčíku a vitamínů C a K, které jsou nezbytné pro zdravou reakci na stres.

Organické maso

Organické maso, které zahrnuje srdce, játra a ledviny zvířat, jako jsou krávy a kuřata, je vynikajícím zdrojem vitamínů B , zejména B12, B6, riboflavinu a kyseliny listové, které jsou nezbytné pro zvládání stresu. Například vitamíny B jsou nezbytné pro produkci neurotransmiterů, jako je dopamin a serotonin, které pomáhají regulovat náladu. Doplňování vitamínů B nebo konzumace potravin, jako je maso z orgánů, může pomoci snížit stres. Přehled 18 studií u dospělých zjistil, že doplňky vitaminu B snižují hladinu stresu a významně prospívají náladě. Pouze 1 plátek (85 gramů) hovězího jater dodává více než 50% denní hodnoty (DV) pro vitamin B6 a folát, více než 200% DV pro riboflavin a více než 2 000% DV pro vitamín B12.

Vejce

Vejce jsou často označována jako multivitamíny přírody kvůli jejich působivému nutričnímu profilu. Celá vejce jsou plná vitamínů, minerálů, aminokyselin a antioxidantů potřebných pro zdravou reakci na stres. Celá vejce jsou obzvláště bohatá na cholin, živinu, která se nachází ve velkém množství pouze v několika málo potravinách. Bylo prokázáno, že cholin hraje důležitou roli ve zdraví mozku a může chránit před stresem. Studie na zvířatech poukazují na to, že doplňky cholinu mohou napomáhat reakci na stres a zlepšovat náladu

Měkkýši

Mušle, které zahrnují mušle, škeble a ústřice, mají vysoký obsah aminokyselin, jako je taurin, který byl zkoumán pro své potenciální vlastnosti zvyšující náladu. Taurin a další aminokyseliny jsou potřebné k produkci neurotransmiterů, jako je dopamin, které jsou nezbytné pro regulaci stresové reakce. Studie ve skutečnosti naznačují, že taurin může mít antidepresivní účinky. Měkkýši jsou také naloženi vitaminem B12, zinkem, mědí, manganem a selenem, což vše může pomoci zlepšit náladu. Studie u 2089 dospělých Japonců spojovala nízký příjem zinku, mědi a manganu s příznaky deprese a úzkosti.

Acerola cherry prášek

Acerola třešně jsou jedním z nejvíce koncentrovaných zdrojů vitamínu C . Mohou se pochlubit o 50–100% více vitaminu C než citrusové plody, jako jsou pomeranče a citrony. Vitamin C se podílí na stresové reakci. A co víc, vysoké hladiny vitaminu C jsou spojeny se zvýšenou náladou a nižší úrovní deprese a hněvu. Navíc konzumace potravin bohatých na tento vitamin může zlepšit celkovou náladu. I když si je můžete vychutnat čerstvé, jsou třešně aceroly velmi rychle podléhající zkáze. Nejčastěji se prodávají jako prášek, který můžete přidat do potravin a nápojů.

Mastné ryby

Mastné ryby jako makrela, sleď, losos a sardinky jsou neuvěřitelně bohaté na omega-3 tuky a vitamin D, živiny, o nichž se prokázalo, že pomáhají snižovat hladinu stresu a zlepšovat náladu. Omega-3 jsou nejen nezbytné pro zdraví a náladu mozku, ale mohou také pomoci vašemu tělu zvládat stres. Nízký příjem omega-3 je ve skutečnosti spojen se zvýšenou úzkostí a depresí v západních populacích. Vitamin D hraje také zásadní roli v duševním zdraví a regulaci stresu. Nízké hladiny jsou spojeny se zvýšeným rizikem úzkosti a deprese.

Petržel

Petržel je výživná bylina plná antioxidantů - sloučenin, které neutralizují nestabilní molekuly zvané volné radikály a chrání před oxidačním stresem. Oxidační stres je spojen s mnoha nemocemi, včetně poruch duševního zdraví, jako jsou deprese a úzkost. Studie naznačují, že strava bohatá na antioxidanty může pomoci předcházet stresu a úzkosti. Antioxidanty mohou také pomoci snížit zánět, který je často vysoký u pacientů s chronickým stresem. Petržel je obzvláště bohatá na karotenoidy, flavonoidy a těkavé oleje, které všechny mají silné antioxidační vlastnosti.

Česnek

Česnek má vysoký obsah sloučenin síry, které pomáhají zvyšovat hladinu glutathionu. Tento antioxidant je součástí první linie obrany vašeho těla proti stresu. Studie na zvířatech navíc naznačují, že česnek pomáhá bojovat proti stresu a zmírňuje příznaky úzkosti a deprese. Stále je však zapotřebí více lidského výzkumu.

Tahini

Tahini je bohatá pomazánka vyrobená ze sezamových semen, která jsou vynikajícím zdrojem aminokyseliny L-tryptofanu. L-tryptofan je prekurzorem neurotransmiterů regulujících náladu dopaminu a serotoninu. Dodržování stravy s vysokým obsahem tryptofanu může pomoci zlepšit náladu a zmírnit příznaky deprese a úzkosti. Ve čtyřdenní studii u 25 mladých dospělých vedla dieta s vysokým obsahem tryptofanu k lepší náladě, snížila úzkost a snížila příznaky deprese ve srovnání s dietou s nízkým obsahem této aminokyseliny.

Slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka jsou bohatým zdrojem vitaminu E . Tento vitamin rozpustný v tucích působí jako silný antioxidant a je nezbytný pro duševní zdraví. Nízký příjem této živiny je spojen se změnou nálady a depresí. Slunečnicová semínka mají také vysoký obsah dalších živin snižujících stres, včetně hořčíku, manganu, selenu, zinku, vitamínů B a mědi.

Brokolice

Křupavá zelenina, jako je brokolice, je známá pro své přínosy pro zdraví. Dieta bohatá na brukvovitou zeleninu může snížit vaše riziko některých druhů rakoviny, srdečních chorob a poruch duševního zdraví, jako je deprese. Křupavá zelenina, jako je brokolice, je jedním z nejkoncentrovanějších potravinových zdrojů některých živin - včetně hořčíku, vitaminu C a kyseliny listové - u nichž se prokázalo, že bojují proti depresivním příznakům. Brokolice je také bohatá na sulforafan, sloučeninu síry, která má neuroprotektivní vlastnosti a může mít uklidňující a antidepresivní účinky. Navíc 1 šálek (184 gramů) vařené brokolice obsahuje více než 20% DV pro vitamin B6, jehož vyšší příjem je spojen s nižším rizikem úzkosti a deprese u žen

Cizrna

Cizrna je nabitá vitamíny a minerály bojujícími proti stresu, včetně hořčíku, draslíku, vitamínů B, zinku, selenu, manganu a mědi. Tyto lahodné luštěniny jsou také bohaté na L-tryptofan, který vaše tělo potřebuje k produkci neurotransmiterů regulujících náladu. Výzkum zjistil, že diety bohaté na rostlinné bílkoviny, jako je cizrna, mohou pomoci zlepšit zdraví mozku a zlepšit duševní výkon. Ve studii s více než 9 000 lidmi měli ti, kteří dodržovali středomořskou stravu bohatou na rostlinné potraviny, jako jsou luštěniny, lepší náladu a méně stresu než ti, kteří dodržovali typickou západní stravu bohatou na zpracované potraviny.

Heřmánkový čaj

Heřmánek je léčivá bylina, která se od starověku používá jako přírodní prostředek ke snížení stresu. Ukázalo se, že jeho čaj a extrakt podporují klidný spánek a snižují příznaky úzkosti a deprese. 8týdenní studie u 45 lidí s úzkostí prokázala, že užívání 1,5 gramu výtažku z heřmánku snížilo hladinu kortizolu ve slinách a zlepšilo příznaky úzkostí.

Borůvky

Borůvky jsou spojeny s řadou zdravotních výhod, včetně zlepšení nálady. Tyto bobule mají vysoký obsah flavonoidních antioxidantů, které mají silné protizánětlivé a neuroprotektivní účinky. Mohou pomoci snížit zánět související se stresem a chránit před poškozením buněk souvisejícím se stresem. Studie navíc ukázaly, že konzumace potravin bohatých na flavonoidy, jako jsou borůvky, může chránit před depresí a zlepšit vaši náladu.

Sečteno a podtrženo

Mnoho potravin obsahuje živiny, které vám mohou pomoci snížit stres. Matcha prášek, tučné ryby , kimchi, česnek, heřmánkový čaj a brokolice jsou jen některé, které vám mohou pomoci. Zkuste některé z těchto potravin a nápojů začlenit do svého jídelníčku, abyste přirozeně podpořili úlevu od stresu.

Zdroj: www.healthline.com, www.freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář