2 Porce ovoce denně mohou snížit riziko cukrovky 2. typu

Foto: Freepik

2 Porce ovoce denně mohou snížit riziko cukrovky 2. typu

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), hormon, který umožňuje, aby se cukr do vašich buněk používal na energii, je inzulín a ten se tvoří ve vaší slinivce. U cukrovky typu 2 vaše buňky nereagují dostatečně na normální hladinu inzulínu. Toto je stav známý jako inzulínová rezistence. Pankreas začne vylučovat více inzulínu, aby buňky reagovaly, ale nakonec to nedokáže udržet a hladina cukru v krvi stoupá. Údaje z CDC ukazují, že 88 milionů Američanů mají prediabetes a 34 milionů Američanů žije s cukrovkou. Diabetes typu 2 je nejčastější, přičemž více než 90 procent všech lidí s diabetem má T2D.

Snížení rizika cukrovky a výzkum

Jíst alespoň dvě porce ovoce každý den bylo spojeno s nižším rizikem vzniku cukrovky 2. typu. Tento nedávný výzkum je pouze jednou studií a zaměřuje se hlavně na starší dospělé. Neukazuje, že všichni lidé s diabetem typu 2 mají vysoké riziko smrtelného infarktu.

Vědci z univerzity Edith Cowan (ECU) v západní Austrálii uvedli, že zjistili, že účastníci studie, kteří denně jedli dvě porce ovoce, měli o 36 procent nižší šanci na rozvoj diabetu 2. typu. "Zjistili jsme souvislost mezi příjmem ovoce a markery citlivosti na inzulín, což naznačuje, že lidé, kteří konzumovali více ovoce, museli produkovat méně inzulínu, aby snížili hladinu glukózy v krvi," říká Nicola Bondonno , PhD., hlavní autorka studie a výzkumná pracovnice z ústavu ECU. "To je důležité, protože vysoká hladina cirkulujícího inzulínu (hyperinzulinémie) může poškodit krevní cévy a souvisí nejen s cukrovkou, ale také s vysokým krevním tlakem, obezitou a srdečními chorobami," dodala.

Při provádění výzkumu analyzovali Bondonno a kolegové údaje od 7 675 Australanů, kteří se zúčastnili studie AusDiab Baker Heart and Diabetes Institute, aby vyhodnotili příjem ovoce a ovocných šťáv a míru cukrovky po 5 letech. Vědci uvedli, že účastníci, kteří měli vysoký příjem ovoce, měli lepší opatření jak pro glukózovou toleranci, tak pro citlivost na inzulín. Ve srovnání s účastníky, kteří měli nejnižší příjem ovoce, měli ti s mírným příjmem ovoce nižší riziko vzniku cukrovky po 5 letech.

Reakce odborníků

Lauri Wright, PhD., RDN, LD / N, odborná asistentka v oblasti veřejného zdraví na University of North Florida, uvedla, že výsledky nejsou překvapivé. „Zjištění posilují sílu výživy a potravin při prevenci a zvládání rozvoje chronických onemocnění, jako je cukrovka. Výsledky jsou velmi důležité, protože mnoho lidí se mylně domnívá, že ovoce by lidé s cukrovkou neměli konzumovat, “řekla. "Ovoce je skvělou volbou pro snížení rizika cukrovky kvůli obsahu vlákniny a obsahu přírodního cukru." Sušené ovoce a džus jsou koncentrovanějšími zdroji cukru, takže je důležité omezit velikost porce, “dodala.

Vědci z ECU nenašli stejnou výhodu pro prevenci cukrovky při příjmu ovocné šťávy. Nejpravděpodobnějším příčinným důvodem je to, že ovocným džusem je koncentrovaný cukr bez vlákniny. "To není vůbec překvapující, protože jsem viděla další studie naznačující, že ovocná šťáva reaguje v těle stejně silně jako sodovky s plným obsahem cukru, “ řekla Dana Ellis Hunnes , PhD, MPH, RD, senior dietetik v UCLA Medical Center a autorka připravovaná kniha „Recept na přežití" a dodala, že "ovocný džus je o něco zdravější než soda, protože stále obsahuje některé vitamíny, minerály a další stopové prvky. "Bez vlákniny nebo žvýkacího faktoru je to však spíše pití sodovky, než jíst ovoce se vší vláknitou dobrotou" uvedla.

Více než 34 milionů lidí ve Spojených státech mají cukrovku a více než 90 procent těchto lidí má cukrovku 2. typu. Kromě toho více než 88 milionů dospělých ve Spojených státech mají prediabetes, ačkoli více než 84 procent si neuvědomuje, že mají tento stav. Prediabetes lze zvrátit a cukrovce typu 2 lze předcházet nebo jej oddálit změnami životního stylu.

Wright doporučuje zejména hubnutí a zvýšení fyzické aktivity. "Cvičení nejen pomáhá kontrolovat vaši váhu, ale také zlepšuje aktivitu inzulínu," řekla a zároveň dodala zZdůrazněte celá zrna, ovoce a zeleninu, vyberte si libové maso, včetně ryb, a mléčné výrobky." Jedná se o stravovací režim velmi podobný středomořské stravě, u které bylo prokázáno, že zlepšuje kontrolu hladiny cukru v krvi u diabetiků a prediabetiků“ uvedla Jennifer Chesak.

Zdroj: www.healthline.com, www.freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář