6 důvodů, proč vám práce z postele neprospívá

Foto: Unsplash

6 důvodů, proč vám práce z postele neprospívá

Budu upřímný. Ještě před několika měsíci jsem téměř každý den pracoval z postele.

Těsně před COVID-19 a následnou karanténou jsem v mysli udělal obrovský posun, abych se ironickou shodou okolností oddělil od pokušení své postele.

Mám tendenci mít potíže s exekutivním fungováním a udržením se u úkolu obecně. Zároveň mi nedělá dobře nutit se sedět u stolu bez přestávky. Časem jsem si uvědomil, že práce z postele má spoustu nevýhod.

Pro začátek, kvalita mého spánku byla zoufalá, měl jsem úpornou, silnou bolest ramene, která se neustále zhoršovala, a nedokázal jsem oddělit pracovní a domácí život.

Ať už se jedná o pandemii, nebo ne, vím, že nejsem sám, kdo má z tohoto zlozvyku pokušení i problémy.

Teoreticky zní práce z postele jako vysněná romantická představa, jako byste v práci vyhráli jackpot. Možná si představujete sami sebe s šálkem kávy, psa nebo kočku, kteří vás tiše povzbuzují, a denní kalhoty na jógu.

Je to však tak kluzká cesta, že může rychle přerůst v nedostatek sebekontroly. Já jsem se to naučil na vlastní kůži.

Kvalita spánku

Podle psychoterapeutky a terapeutky behaviorální spánkové medicíny Annie Millerové existuje velmi konkrétní důvod, proč bychom neměli pracovat z postele.

"Když používáme postel k jiným činnostem, jako je práce, čtení, sledování televize atd., vytváříme si asociaci s bděním. Chceme, aby postel byla signálem pro spánek, a práce v posteli tuto asociaci oslabuje," říká Miller.

Velmi zjednodušeně řečeno, chceme si postel spojit pouze se dvěma věcmi: spánkem a intimitou.

Pokud se již potýkáte s problémy se spánkem, doporučuje Miller vyhledat odborníka. Miller a další léčí problémy se spánkem bez léků, pomocí kognitivně-behaviorální terapie nespavosti (CBT-i).

Bylo prokázáno, že CBT-i snižuje potřebu léků na spaní a není spojena se stejnými vedlejšími účinky.

Zatímco výše uvedené se týká způsobů, jak pomoci na kognitivní úrovni, určitě existují změny, které můžete provést čistě fyzicky.

Dívání se na jasné obrazovky snižuje hladinu melatoninu v těle, ale ne výrazně. Doporučuje se, abyste si před spaním dopřáli alespoň 30 minut až dvě hodiny bez techniky.

Produktivita

Všechny tyto důvody se vzájemně prolínají. Práce z postele snižuje kvalitu spánku, což snižuje produktivitu práce, úroveň energie a kvalitu života.

Používání postele jako pracovního místa znamená, že si práci berete s sebou do postele, a to doslova i obrazně.

Pokud jste celý den pracovali z postele, je pravděpodobné, že budete na práci myslet i nadále a bude pro vás těžké ji "vypnout", jakmile se uložíte ke spánku.

Na druhou stranu je snadné se nikdy necítit plně produktivní. Může se vám stát, že podlehnete těžkým očím a zdřímnete si, když chcete pracovat. Věřte mi, znám to z vlastní zkušenosti.

Nespavost je navíc nejčastějším problémem souvisejícím se spánkem, který snižuje produktivitu práce. Ta může být komplikací při práci z postele i bez ní, ale míchání pracovního a spacího prostoru ji pravděpodobně ještě zhorší.

Držení těla

Už tak je pro mě dost těžké udržet správné držení těla, ale v posteli prakticky neexistuje. Příliš mě láká lehnout si na záda, břicho nebo bok. Když to udělám, téměř vždy vstanu s bolavým místem nebo charley horse.

I když sedíte na posteli, stále sedíte delší dobu na nerovném povrchu, monitor je v nesprávné výšce a pravděpodobně si křivíte záda.

To může způsobit bolest buď okamžitě, nebo v průběhu času, což může také snížit kvalitu spánku. Může také vést k onemocnění pohybového aparátu.

Vztahy

Většina z nás již sdílí své partnery s elektronikou. Ať už se jedná o naše notebooky nebo mobilní telefony, tento model má reálné dopady na vztahy.

Podle jedné studie může chvilkové rozptýlení mobilním telefonem během chvíle strávené s partnerem vést ke snížení spokojenosti ve vztahu a dokonce k depresi u vaší drahé polovičky.

Stejná logika platí pro všechny obrazovky. Nikdo nemá rád, když je ignorován kvůli elektronickému zařízení. Když trávíte čas v posteli, ponechání obrazovek mimo dosah rukou může partnerovi signalizovat, že jste připraveni věnovat mu svou pozornost.

To také pomůže vašemu partnerovi spojit si postel se společným životem a ne s prací.

Hygiena

Chcete slyšet něco trochu děsivého? Podle dermatologa Dr. Aloka Vije v rozhovoru pro Cleveland Clinic denně vyloučíme tolik odumřelých kožních buněk, že by to stačilo na uživení jednoho milionu roztočů. Až 15 milionů těchto buněk se vyloučí v noci.

Když k tomu připočtete další čas strávený v posteli prací, jen tím přispíváte k hromadění bakterií, nehledě na to, že v ní sedíte každý den. Jedna studie zjistila, že lidské postele jsou ve skutečnosti méně hygienické než postele šimpanzů.

Rychlé oznámení pro veřejnost: Často perte povlečení!

Nálada a energie

Ložnice jsou často tmavší než ostatní místnosti, protože mají méně oken nebo je zvyk nechávat zatažené závěsy. Sluneční světlo přirozeně zlepšuje náladu a pomáhá zvyšovat hladinu energie.

Špatně osvětlená ložnice by vás mohla unavovat, měnit vaše tělesné hodiny, negativně ovlivňovat vaše duševní zdraví a namáhat vaše oči. Zatímco pro spánek je tmavá místnost skvělá, pro produktivitu pracovního dne už tak skvělá není.

Máte pocit, že si stále nosíte práci domů? Práce z postele je ještě o krok dál. Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem je klíčem k fyzickému i duševnímu zdraví.

Tipy pro práci z domova

Zde je několik praktických tipů, jak podpořit zdravou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem.

Čas bez techniky před spaním je sice skvělý začátek, ale ještě lepší je ložnice bez techniky. Vytvoření prostoru v ložnici, který je určen výhradně pro spánek a intimitu, může v mnoha ohledech změnit váš život.

Může vám pomoci lépe spát, zlepšit vaše vztahy (jak často oba v posteli rolujete na telefonu, aniž byste spolu mluvili?) a vytvořit pevnou hranici mezi prací a domovem.

Příjem světla ze zařízení v noci může narušit váš denní rytmus. Výzkumy také ukazují, že může přispívat ke vzniku rakoviny, cukrovky, srdečních chorob a obezity.

Nemusíte si vytvářet přepychovou nebo komplikovanou kancelář, abyste oddělili svůj prostor pro spánek od pracovního. Stačí pár úprav nebo jednoduchý kus nábytku.

Nejdůležitějším aspektem je vytvořit pracovní prostředí, které bude sloužit pouze k práci. To vás udrží v pořádku nejen fyzicky, ale i psychicky.

Mnohem snadněji se přepnete do pracovního režimu a přizpůsobíte si rutinu. Tento vyhrazený prostor vám také pomůže usnadnit stanovení hranic s rodinou nebo spolubydlícími.

Pokud vám vadí celodenní sezení u pracovního stolu, můžete si pořídit stůl na stání.

Budu upřímný, s tímto problémem se potýkám. Možná se alespoň převléknu do kalhot na jógu, ale rozhodně nemám odlišné oblečení do práce a na doma.

Myslím si však, že hlavní věc, kterou je třeba mít na paměti, je, že to, v čem spíte, a to, v čem pracujete, by se mělo lišit. To neznamená, že vaše pracovní oblečení nemůže být pohodlné. Jen možná nenosit celý den župan a pantofle.

Práce z domova je sice nová, ale prakticky vše ostatní můžete zachovat. Vstávejte v obvyklou dobu, převlékněte se z pyžama, zdravě se nasnídejte a pusťte se do práce.

Vzhledem k tomu, že nemusíte dojíždět, může být snadné pracovat navíc. Místo toho zvažte využití nově nabytého času na něco, jako je čtení, procházka nebo poslech podcastu či hudby.

Nezapomeňte, že rovnováha mezi prací a domovem je právě rovnováha. To, že nemusíte dojíždět, ještě neznamená, že musíte denně pracovat hodinu nebo dvě navíc.

Spánek je posvátný

Spánek je příliš drahý na to, abyste se kvůli němu museli vzdát své postele a udělat z ní multifunkční kus nábytku.

Ponechání postele o samotě během dne přináší řadu výhod, od klidného spánku až po zlepšení držení těla a produktivity.

Až večer ulehnete do polštáře, budete vděční, že jste se snažili vytvořit zdravé hranice mezi prací a spánkem.

Zdroje: healthline.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář