9 způsobů, jak rozvíjet dovednost aktivního naslouchání, abyste zlepšili své osobní a profesní vztahy

Foto: Unsplash

9 způsobů, jak rozvíjet dovednost aktivního naslouchání, abyste zlepšili své osobní a profesní vztahy

Nasloucháte při rozhovoru jen proto, abyste mohli mluvit, nebo skutečně posloucháte, co vám chce druhá osoba říct? Aktivní naslouchání znamená, že skutečně vnímáte, co druhá osoba říká.

Aktivní naslouchání má mnoho výhod, mimo jiné dává řečníkovi pocit, že je mu rozuměno, což může vést ke smysluplnějšímu spojení, než když jen napůl posloucháte a čekáte, až na vás přijde řada.

Vzhledem k tomu, že v době sociálních médií prožíváme velkou část života virtuálně, může být obtížné si s někým sednout a popovídat si tváří v tvář. Aktivní naslouchání je dovednost, na které je třeba pracovat, ale výsledky v podobě lepších rozhovorů a pevnějších sociálních vazeb za to stojí.

Zde je devět tipů, jak být lepším aktivním posluchačem.

1. Buďte přítomni

Nejprve je důležité být při rozhovoru s někým přítomen.

"Může být neuvěřitelně snadné se rozptýlit nebo se odmlčet, když si myslíte, že posloucháte - všichni jsme z toho vinni. Snažte se tedy dávat pozor a být v přítomnosti," říká Leah Aguirre, LCSW, psychoterapeutka se soukromou praxí.

To znamená, že byste se při konverzaci neměli dívat na telefon nebo se věnovat jiným činnostem.

2. Vyhněte se přerušování

Ačkoli je snadné se pro něco nadchnout nebo se chtít vmísit do hovoru, když chcete něco sdělit, je důležité, abyste dali dotyčnému možnost a čas plně dokončit svou myšlenku, říká Aguirre.

Jakmile jste si jisti, že dotyčná osoba plně dokončila svou myšlenku a řekla, co chtěla říct, můžete se do toho vložit.

3. Nespěchejte

Kromě toho, že se vyhnete přerušování, můžete také trénovat, jak si dávat na čas a nemluvit ve chvíli, kdy druhá osoba skončí.

"Nebojte se čekat mezi ukončením věty a mluvením. Dvě až pět vteřin není tak dlouhá doba a může rozhodnout o tom, že odpovíte klidně, jasně a promyšleněji," říká Eli Weinstein, LCSW, terapeut se soukromou praxí.

4. Věnujte pozornost řeči svého těla

Velký vliv má to, jak reaguje vaše tělo, tvář a oči, když na vás někdo mluví. "Uvědomte si své reakce, které neříkáte.

Správné držení těla, pozice a řeč těla mohou rozhodnout o tom, že se člověk bude cítit v bezpečí, bude vnímán a bude mu věnována pozornost," říká Weinstein. Aguirreová říká, že byste měli:

Správná řeč těla nemusí druhé osobě jen dodat pocit, že jí věnujete pozornost - může vám také pomoci lépe vstřebat informace.

Studie z roku 2015 zjistila, že akademicky úspěšní studenti vysokých škol se během přednášek chovají tak, že navazují oční kontakt s profesorem, sledují ho hlavou a sedí rovně.

5. Pokládejte otevřené otázky

Kladení skutečných otevřených otázek může pomoci člověku, se kterým mluvíte, cítit, že vás skutečně zajímá, co vám chce říct.

Kladení těchto typů otázek namísto otázek typu "ano" nebo "ne" může udržet konverzaci plynulou a může vám pomoci lépe porozumět osobě, která mluví, říká Weinstein.

Příklady otevřených otázek a otázek typu ano/ne:

6. Klást doplňující otázky

Pokládání doplňujících otázek ukazuje, že dáváte pozor a máte zájem dozvědět se více. Aguirre říká, že to můžete udělat, když v konverzaci nastane útlum nebo když chcete udržet konverzaci dál.

Vycházejte z toho, co dotyčná osoba již řekla, a prohlubte to. Některé příklady podnětů, které můžete použít při konverzi, jsou podle ní následující:

7. Klást upřesňující otázky

Aktivní naslouchání není jen o tom, že někoho vyslechnete, ale také o tom, že skutečně porozumíte tomu, co druhý člověk říká.

"Nechcete jen souhlasit nebo přikyvovat, abyste předstírali, že rozumíte. Pokud si nejste jisti, co se vám druhá osoba snaží říct nebo sdělit, zeptejte se. Dáte tím najevo, že se o věc zajímáte a chcete se skutečně spojit," říká Aguirre.

8. Odrazit se zpět

Aby měl druhý člověk pocit, že je skutečně vyslechnut, můžete použít reflexivní výroky, které shrnují jeho názory nebo pocity.

"Pokud váš přítel popisuje problémy nebo konflikty v práci, můžete například odpovědět: "To zní, jako by práce byla stresující. Tím dáte najevo, že jste s druhou osobou srozuměni," říká Aguirre.

Lidé ocení, jak se cítí při rozhovorech, kde jste aktivním posluchačem. Studie z roku 2014 zjistila, že ti, kteří hovořili s aktivními posluchači, se cítili více pochopeni na rozdíl od těch, kteří hovořili s lidmi, kteří dávali nevyžádané rady.

9. Buďte k sobě trpěliví

Pokud nejste zvyklí být přítomným a aktivním posluchačem, může vám zavedení těchto změn a jejich efektivní využití nějakou dobu trvat.

"Je to proces pokusů a omylů a zjišťování, co vám vyhovuje a jak se v každé nové a opakující se situaci projevujete jinak," říká Weinstein.

Nejjednodušší může být začít s nácvikem aktivního naslouchání s blízkými důvěryhodnými přáteli nebo členy rodiny, se kterými se již cítíte dobře, abyste si mohli vybudovat důvěru.

Kromě toho, praktikování všímavosti vám může pomoci být také lepším aktivním posluchačem. Studie z roku 2016 zjistila, že ti, kteří byli všímaví, byli s větší pravděpodobností empatičtí aktivní posluchači.

Poučení pro zasvěcené

Aktivní naslouchání je dovednost, jejíž osvojení může trvat delší dobu. Stejně jako u jiných dovedností platí, že cvičení vede k dokonalosti.

Čím více se budete v rozhovorech a aktivním naslouchání cvičit, tím lépe vám to půjde. V důsledku toho můžete zaznamenat další výhodu - vaše vztahy se stanou pevnějšími a smysluplnějšími.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář