Bojuj s akné přírodní cestou! Které potraviny mohou pomoct?

Foto: Pixabay

Bojuj s akné přírodní cestou! Které potraviny mohou pomoct?

Vyzkoušeli jste už stovky (bez nadsázky) mastiček, krémů, tinktur a dalších produktů, které "dělají zázraky", nic ale nepomáhá? Méně je někdy více, pojďme se proto podívat na tu nejpřirozenější cestu boje proti akné.

Čím je vznik akné podmíněn?

Abychom pochopili, jak akné předcházet a následně ho léčit, musíme se nejdříve zaměřit na naši pokožku. Povrch kůže je pokryt malými otvory, póry, které jsou navzájem pospojovány mazovými žlázami. Mazové žlázy produkují maz, jehož účelem je pleť chránit před vnějšími vlivy nebo se zbavovat odumřelých kožních buněk. Akné se začíná objevovat tehdy, když se póry pokožky odumřelými buňkami, přebytečným mazem nebo také bakteriemi ucpou. Děje se to nejčastěji v období puberty, kdy žlázy produkují nadměrné množství mazu, může se to ale dít i dlouho po tom, co období dospívání odezní.

Existují tři hlavní typy akné:

Bílé tečky jsou ucpané a uzavřené póry s bílým vrcholem, které vyčnívají z kůže.

Pupínky jsou ucpané, ale otevřené póry, jejichž vrch se často naplní hnisem (což je reakce těla na přítomnost cizorodých částic, jako jsou např. bakterie)

Jak můžu ovlivnit pokožku tím, co jím?

Jedna věc, která může ovlivnit vaši pokožku, je strava. Některé potraviny zvyšují hladinu cukru v krvi rychleji než jiné a když vaše hladina cukru v krvi rychle stoupá, způsobuje to, že tělo uvolňuje hormon nazývaný inzulín. Mít přebytek inzulínu v krvi může způsobit, že vaše olejové žlázy produkují více oleje, což riziko akné několikanásobně zvyšuje. Mezi jídla přispívající k nadměrné produkci inzulínu patří těstoviny, bílá rýže, bílý chléb a cukr.

Které potraviny mi mohou pomoct?

Nízkoglykemická dieta

Několik nedávných studií naznačuje, že dodržování nízkoglykemické diety neboli stravy s nízkým obsahem jednoduchých cukrů může akné předcházet a také zmírňovat jeho projevy. Vědci v jedné studii s korejskými pacienty zjistili, že dodržování nízké glykemické zátěže po dobu 10 týdnů může vést k významné eliminaci akné.

Zinek

Studie také naznačují, že konzumace potravin bohatých na zinek může být užitečná. Vědci zjistili, že nízká hladina zinku je spojena s vážnějšími případy akné. Navrhují zvýšit množství zinku ve stravě na 40 mg denně i pro prevenci. Mezi potraviny bohaté na zinek patří: dýňová semínka, kešu, hovězí maso, luštěniny, mořské plody a další.

Vitamíny A, E

Nízká hladina vitamínů v krvi vede k mnoha problémům, akné nevyjímaje. Kořenové a listová zelenina a ovoce by proto měly představovat bázi naší pomyslné potravinové pyramidy.

Antioxidanty a omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 jsou tuky, které se nachází v určitých rostlinách a živočišných bílkovinách, jako jsou ryby a vejce. Antioxidanty jsou látky, které neutralizují škodlivé toxiny v těle, společně s omega-3 mastnými kyselina dokáží snižovat zánět.

Sečteno a podtrženo

Studie naznačují, že určité potraviny mohou pomáhat při problémech s akné a zlepšovat celkové zdraví pokožky, žádný definitivní "lék" ale neexistuje. Proto je před úpravou jídelníčku důležité se poradit se svým lékařem, který váš zdravotní stav zná nejlépe. Nejlepším doporučením je zdravá, pestrá a vyvážená strava bohatá na čerstvé ovoce a zeleninu, bílkoviny a celozrnné výrobky.

Zdroje: healthline.com; Pixabay

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář