Co je reverzní dieta? Odborník na výživu vysvětluje proč je zbytečná

Foto: Freepik

Co je reverzní dieta? Odborník na výživu vysvětluje proč je zbytečná

Jak funguje reverzní dieta?

Reverzní dieta je v podstatě to, co dělat po restriktivní dietě. Řekněme, že jste snížili příjem kalorií na nízkých 1200 denně, abyste zhubli, a následně jste shodili několik liber. Zastánci reverzní diety navrhují postupné zvyšování příjmu kalorií o 50-100 kalorií týdně po dobu asi 4-10 týdnů, spíše než se jednoduše vrátit zpět k vašemu stravovacímu návyku před dietou. Lidé, kteří obhajují tento přístup tvrdí, že může pomoci zvýšit metabolismus, normalizovat hormony hladu, a snížit riziko přejídání nebo rychlého znovuzískání hmotnosti.

Co říká výzkum o reverzní dietě?

Neexistuje žádný výzkum konkrétně o reverzní dietě. Některé studie používané k podpoře této praxe jsou založeny na negativních dopadech diety na rychlost metabolismu a hormonální rovnováhu. Ale to je velmi odlišné od kontrolované studie, která aplikuje reverzní dietu na jednu skupinu ve srovnání s kontrolní skupinou, aby prozkoumala výsledky, jako jsou změny metabolismu, hladiny hormonů nebo jiné faktory.

Proč je reverzní dieta zbytečná

Hlavním důvodem, proč reverzní dieta není nutná, je to, že přísné nebo nízkokalorické diety by se měly vyhnout. Zatímco nízkokalorická strava může mít za následek úbytek hmotnosti pro některé, to může také vyvolat fyzické a emocionální vedlejší účinky, včetně nedostatku živin, podrážděnost, náladovost, nebo deprese, únava, a obsedantní myšlenky o jídle a hmotnosti.

Kromě toho je počítání kalorií pro mnoho lidí únavné a stresující. Jedna studie zjistila, že po 1200 kalorií dietě a sledování kalorií zvýšené hladiny kortizolu, stresový hormon, o který je známo, že zvyšuje břišní tuk . Ve stejné studii ti, kteří nebyli požádáni, aby omezili své kalorie, ale byli povinni je sledovat, zažili zvýšenou vnímanou úroveň stresu.

Jak zhubnout bez přísné diety

Cynthia Sass uvádí, že se svými soukromými cvičnými klienty se zaměřuje na kvalitu jídla, rovnováhu a načasování jídla a faktory, jako je naladění na signály hladu a plnosti a řešení emocionálního stravování.

Pokud jde o kvalitu, bylo prokázáno, že nahrazení zpracovaných potravin celými potravinami zvyšuje spalování kalorií po jídle. To znamená, že snídaně ovesných vloček s bobulemi a ořechy může pozitivně ovlivnit hubnutí, a to i bez zaměření na kalorie. Bylo také prokázáno, že zpracované potraviny ovlivňují střevní bakterie způsoby, které ovlivňují kontrolu hmotnosti. To je jeden z důvodů, proč jednoduše jíst více zeleniny, zvyšovat vlákninu a dolaďovat časy jídla, může vést k hubnutí bez nutnosti deprivace.

Cynthia Sass říká, že když její klienti, kteří bojují s emocionálním stravováním, začnou nacházet zdravé nástroje pro zvládání, které nezahrnují jídlo, jejich příjem kalorií automaticky klesne - ne na základě pravidel nebo čísel, ale spíše na posunu ve vztahu k jídlu. Jinými slovy, dieta není jediný způsob, jak zhubnout, a rozhodně to není nejúspěšnější nebo nejudržitelnější přístup.

Sečteno a podtrženo

Dodržování přísné diety s pokračujícím monitorováním kalorií po dobu jednoho nebo dvou měsíců prostřednictvím reverzní diety (zejména s tak malými nárůsty, které vyžadují přesné sledování) zvyšuje stres. Také neexistuje žádný důkaz, že reverzní dieta pomáhá udržet hubnutí dlouhodobě. Zdravý úbytek hmotnosti pochází z udržitelných změn životního stylu, které adekvátně vyživují vaše tělo. Jakákoli metoda, kterou používáte ke zhubnout, by neměla vyžadovat dietu po dietě.

Zdroj: www.health.com, www.freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář