Cvičení může drasticky snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění

Foto: Freepik

Cvičení může drasticky snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění

Nejvýznamnějším kardiovaskulárním onemocněním je ateroskleróza, neboli kornatění tepen, či postižení věnčitých tepen, kdy dochází k rozvoji ischemické choroby srdeční v podobě akutního a chronického koronárního syndromu nebo anginy pectoris a v neposlední řadě také při postižení tepen zásobujících mozek, kdy dochází ke vzniku cévních mozkových příhod, tedy k mrtvici. Existuje také ischemická choroba dolních končetin s bolestí nohou či dokonce nutností amputace. Známe ale i ischemická postižení v jiných místech, jako je střevo, ledviny nebo horní končetiny. Proto je prioritou snižovat rizika kardiovaskulárních onemocnění a předcházet jim.

Studie, týkající se snižování rizika kardiovaskulárních onemocnění podporuje dlouhodobější zdraví a snižování nemocí za pomoci cvičení. Nejnovější důkaz o výhodách cvičení pochází z nedávné studie ve Velké Británii, která zjistila, že nejen ti, kteří se věnují fyzické aktivitě, mají nižší riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, ale čím více aktivitám se věnujete, tím riziko ještě více snižujete.

Ve studii publikované nedávno v PLOS Medicine vědci měřili fyzickou aktivitu 90 211 účastníků pomocí akcelerometru, což je malý snímač pohybu připevněný na jejich zápěstí, po dobu sedmi dnů mezi lety 2013 a 2015. Odtud sledovali zdraví každého člověka v průměru po dobu pěti let. Ze všech účastníků bylo během sledování v průběhu těchto pěti let diagnostikováno u 3 617 případů vznik kardiovaskulárního onemocnění, což je celkové označení pro onemocnění srdce a cév (tepen a žil). Většina pacientů s diagnostikovanou kardio chorobou více kouřila, měla vyšší index tělesné hmotnosti a byla jim diagnostikována hypertenze, podle studie byli také v nejnižší kategorii fyzické aktivity.

Tato studie také poukázala na fakt, že neexistovala žádná prahová hodnota pro snížení přínosů pro zvýšenou fyzickou aktivitu a kardiovaskulární onemocnění. U těch, kteří cvičili nejvíce, bylo mezi 49 % a 57 % méně pravděpodobné, že by měli kardiovaskulární onemocnění.

"Výsledky této studie zvyšují jistotu, že fyzická aktivita bude pravděpodobně důležitým způsobem prevence kardiovaskulárních onemocnění,“ uvedl Terry Dwyer, oxfordský profesor epidemiologie a hlavní autor studie a dále tvrdí, že: "Potenciální snížení rizika odhadované u osob zapojených do relativně vysokých úrovní aktivity je podstatné a odůvodňuje větší důraz na opatření ke zvýšení úrovně fyzické aktivity v komunitě."

Další hlavní autor, docent v Oxfordu Aiden Doherty, uvedl, že studie podpořila doporučení Světové zdravotnické organizace, aby se dospělí věnovali minimálně jakékoliv aktivitě 20 až 45 minut denně se střední až intenzivní aktivitou, aby se snížilo riziko kardiovaskulárních onemocnění. Doherty tvrdí, že "se ukazuje, že fyzická aktivita je pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění pravděpodobně ještě důležitější, než jsme si dříve mysleli."

Jinými slovy, pohyb – jakýkoli druh pohybu, každý den po relativně krátkou dobu, bude dlouhodobě přínosem pro vás i vaše srdce. A za pár minut aktivity to stojí.

Zdroje: www.muscleandfitness.com, www. labtestsonline.cz, www.freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář