DNA: Nejlepší strava, co jíst a čeho se vyvarovat?

Foto: Freepik

DNA: Nejlepší strava, co jíst a čeho se vyvarovat?

Co je Dna?

Dna je typ artritidy, který zahrnuje náhlou bolest, otoky a záněty kloubů. Téměř polovina případů dny postihuje velké prsty, zatímco jiné případy postihují prsty, zápěstí, kolena a paty. Příznaky dny nebo „záchvaty“ se vyskytují, když je v krvi příliš mnoho kyseliny močové. Kyselina močová je odpadní produkt vytvářený tělem při trávení určitých potravin. Když jsou hladiny kyseliny močové vysoké, mohou se ve vašich kloubech hromadit její krystaly. Tento proces spouští otoky, záněty a silnou bolest. K záchvatům dny obvykle dochází v noci a trvá 3–10 dní.

Většina lidí, kteří mají tento stav, pociťují tyto příznaky, protože jejich těla nemohou účinně odstranit přebytečnou kyselinu močovou. Díky tomu se kyselina močová hromadí, krystalizuje a usazuje se v kloubech. U některých lidí je tělem vytvářeno příliš mnoho kyseliny močové kvůli genetice nebo stravě.

Jak ovlivňuje jídlo dnu?

Pokud máte dnu, mohou určitá jídla vyvolat útok zvýšením hladiny kyseliny močové. Spouštěcí potraviny mají obvykle vysoký obsah purinů, což je látka přirozeně se vyskytující v potravinách. Když trávíte puriny, vaše tělo vytváří kyselinu močovou jako odpadní produkt. To není problém zdravých lidí, protože účinně odstraňují přebytečnou kyselinu močovou z těla. Lidé s dnou však nemohou účinně odstranit přebytečnou kyselinu močovou. Dieta s vysokým obsahem purinů tedy může nechat hromadit kyselinu močovou a způsobit záchvat dny.

Výzkum naštěstí ukazuje, že omezení vysoce purinových potravin a užívání vhodných léků může zabránit záchvatům dny.

Potraviny, které běžně vyvolávají záchvaty dny, zahrnují maso orgánů , červené maso , mořské plody, alkohol a pivo. Obsahují střední až vysoké množství purinů. Z tohoto pravidla však existuje jedna výjimka. Výzkum ukazuje, že zelenina s vysokým obsahem purinu nevyvolává záchvaty dny. A je zajímavé, že fruktóza a nápoje slazené cukrem mohou zvýšit riziko dny a záchvatů dny, i když nejsou bohaté na puriny. Místo toho mohou zvýšit hladinu kyseliny močové urychlením několika buněčných procesů.

Například studie zahrnující více než 125 000 účastníků zjistila, že lidé, kteří konzumovali nejvíce fruktózy, měli o 62% vyšší riziko vzniku dny. Na druhé straně výzkum ukazuje, že nízkotučné mléčné výrobky , sójové výrobky a doplňky vitaminu C mohou pomoci předcházet záchvatům dny snížením hladiny kyseliny močové v krvi. Zdá se tedy, že plnotučné a tučné mléčné výrobky neovlivňují hladinu kyseliny močové.

Jakým potravinám byste se měli vyhnout?

Pokud jste náchylní k náhlým záchvatům dny, vyhýbejte se hlavním viníkům - vysoce purinovým potravinám. Jedná se o potraviny, které obsahují více než 200 mg purinů na 100 gramů. Měli byste se také vyhnout jídlům s vysokým obsahem fruktózy a také jídlům se středně vysokým obsahem purinů, které obsahují 150–200 mg purinů na 100 g. Mohou spustit dnavý útok.

Zde je několik hlavních potravin s vysokým obsahem purinu, potravin se středně vysokým obsahem purinu a potravin s vysokým obsahem fruktózy, kterým je třeba se vyhnout:

Masa z orgánů: Patří sem játra, ledviny apod.

Masa: jako příklady lze uvést bažant, telecí a zvěřina

Ryby a produkty z nich: Sleď, pstruh, makrela, tuňák, sardinky, ančovičky, treska jednoskvrnná a další

Ostatní mořské plody: lastury, kraby, krevety a jikry

Sladké nápoje: Zejména ovocné džusy a sladké limonády

Přidané cukry: Med, nektar z agáve a kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy

Kvasinky: Výživné droždí, pivovarské kvasnice a další kvasinkové doplňky

Kromě toho byste se měli vyhnout rafinovaným sacharidům, jako je bílý chléb, koláče a sušenky. Ačkoli nemají vysoký obsah purinů nebo fruktózy, mají nízký obsah živin a mohou zvýšit hladinu kyseliny močové.

Jaká jídla byste měli jíst?

Přestože dieta šetrná k dně vylučuje mnoho potravin, stále si můžete pochutnat na spoustě potravin s nízkým obsahem purinu. Potraviny jsou považovány za nízkopurinové, pokud mají méně než 100 mg purinů na 100 gramů. Zde jsou některé potraviny s nízkým obsahem purinu, které jsou obecně bezpečné pro lidi s dnou:

Ovoce: Veškeré ovoce je obecně dobré pro dnu. Třešně mohou dokonce pomoci předcházet útokům snížením hladiny kyseliny močové a snížením zánětu.

Zelenina: Veškerá zelenina je v pořádku, včetně brambor, hrášku, hub, lilku a tmavě zelené listové zeleniny.

Luštěniny: Všechny luštěniny jsou v pořádku, včetně čočky, fazolí, sójových bobů a tofu.

Ořechy: všechny ořechy a semena.

Celá zrna: patří sem oves, hnědá rýže a ječmen.

Mléčné výrobky: všechny mléčné výrobky jsou bezpečné, ale mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku se jeví jako obzvláště prospěšné.

Vejce

Nápoje: Káva , čaj a zelený čaj.

Bylinky a koření: všechny bylinky a koření.

Rostlinné oleje: včetně řepky ,kokosového ořechu ,olivového a lněného oleje.

Potraviny, které můžete jíst s mírou

Kromě masa z orgánů, masa ze zvěře a některých ryb lze většinu masa konzumovat s mírou. Měli byste se omezit na 115–170 gramů z nich několikrát týdně. Obsahují mírné množství purinů, které se považuje za 100–200 mg na 100 gramů. Jíst příliš mnoho z nich tedy může vyvolat záchvat dny. Jedná se o:

Maso: patří mezi ně kuřecí, hovězí, vepřové a jehněčí maso.

Jiné ryby: čerstvý nebo konzervovaný losos obecně obsahuje nižší množství purinů než většina ostatních ryb.

Příklad stravování vhodného pro DNU po dobu jednoho týdne

Dieta vhodná pro dnu vám pomůže zmírnit bolest a otoky a zároveň zabránit budoucím záchvatům. Zde je ukázkové menu vhodné pro dnu po dobu jednoho týdne.

Pondělí

◉ Snídaně: Oves s řeckým jogurtem a 1/4 šálku (asi 31 gramů) bobulí.

◉ Oběd: Quinoa salát s vařenými vejci a čerstvou zeleninou.

◉ Večeře: Celozrnné těstoviny s pečeným kuřecím masem, špenátem, paprikou a nízkotučným sýrem feta.

Úterý

◉ Snídaně: Smoothie s 1/2 šálkem (74 gramů) borůvek, 1/2 šálku (15 gramů) špenátu, 1/4 šálku (59 ml) řeckého jogurtu a 1/4 šálku (59 ml) nízkotučného mléka.

◉ Oběd: Celozrnný sendvič s vejci a salátem.

◉ Večeře: Smažené kuře a zelenina s hnědou rýží.

Středa

◉ Snídaně: Přes noc oves - 1/3 šálku (27 gramů) ovesného vločky, 1/4 šálku (59 ml) řeckého jogurtu, 1/3 šálku (79 ml) nízkotučného mléka, 1 polévková lžíce (14 gramů) chia semínka, 1/4 šálku (asi 31 gramů) bobulí a 1/4 lžičky (1,2 ml) vanilkového extraktu.

◉ Oběd: Cizrna a čerstvá zelenina v celozrnném obalu.

◉ Večeře: Bylinkový losos s chřestem a cherry rajčaty.

Čtvrtek

◉ Snídaně: Pudink ze semen chia přes noc - 2 lžíce (28 gramů) chia semen, 1 šálek (240 ml) řeckého jogurtu a 1/2 lžičky (2,5 ml) vanilkového extraktu s nakrájeným ovocem dle vašeho výběru. Nechte přes noc nabobtnat v misce.

◉ Oběd: Zbylý losos se salátem.

◉ Večeře: Quinoa, špenát, lilek a feta salát.

Pátek

◉ Snídaně: Francouzský toast s jahodami.

◉ Oběd: Celozrnný sendvič s vařenými vejci a salátem.

◉ Večeře: Smažené tofu a zelenina s hnědou rýží.

Sobota

◉ Snídaně: Houba a cuketa frittata.

◉ Oběd: Zbylé restované tofu a hnědá rýže.

◉ Večeře: Domácí kuřecí hamburgery s čerstvým salátem.

Neděle

◉ Snídaně: Omeleta ze dvou vajec se špenátem a houbami.

◉ Oběd: Cizrna a čerstvá zelenina v celozrnném obalu.

◉ Večeře: Míchaná vejce tacos - míchaná vejce se špenátem a paprikou na celozrnných tortilách.

Další změny životního stylu, které můžete provést

Kromě vaší stravy existuje několik změn v životním stylu, které vám mohou pomoci snížit riziko dny a záchvatů dny.

Zhubnout

Pokud máte dnu, nadměrná váha může zvýšit riziko záchvatů dny. Je to proto, že nadváha může zvýšit odolnost vůči inzulínu, což vede k inzulínové rezistenci . V těchto případech nemůže tělo správně použít inzulín k odstranění cukru z krve. Inzulínová rezistence také podporuje vysoké hladiny kyseliny močové. Samotný výzkum ukazuje, že hubnutí může pomoci snížit inzulínovou rezistenci a snížit hladinu kyseliny močové. To znamená, že se vyhněte nárazové dietě - to znamená snaze velmi rychle zhubnout tím, že budete jíst velmi málo. Výzkum ukazuje, že rychlý úbytek hmotnosti může zvýšit riziko záchvatů dny.

Více cvičit

Pravidelné cvičení je dalším způsobem, jak zabránit útokům dny. Cvičení vám nejen pomůže udržet zdravou váhu, ale také udrží nízkou hladinu kyseliny močové. Jedna studie na 228 mužích zjistila, že ti, kteří denně běhali více než 8 km, měli o 50% nižší riziko dny. Což bylo také částečně způsobeno tím, že jejich váha se zmenšila tímto cvičením.

Být hydratováni

Zůstat hydratovaný může pomoci snížit riziko záchvatů dny. Je to proto, že dostatečný příjem vody pomáhá tělu odstraňovat přebytečnou kyselinu močovou z krve a vyplavovat ji močí. Pokud hodně cvičíte, pak je ještě důležitější zůstat hydratovaný, protože potem můžete ztratit hodně vody.

Omezit příjem alkoholu

Alkohol je běžným spouštěčem záchvatů dny. Je to proto, že tělo může upřednostňovat odstranění alkoholu před odstraněním kyseliny močové a nechat kyselinu močovou hromadit a tvořit krystaly. Jedna studie zahrnující 724 lidí zjistila, že pití vína, piva nebo alkoholu zvyšuje riziko záchvatů dny. Jeden až dva nápoje denně zvýšily riziko o 36% a dva až čtyři nápoje denně ho zvýšily o 51%.

Zvýšení doplňku vitamínu C

Výzkumy ukazují, že doplňky vitaminu C mohou pomoci předcházet záchvatům dny snížením hladiny kyseliny močové. Zdá se, že vitamin C to dělá tím, že pomáhá ledvinám odstraňovat více kyseliny močové v moči. Jedna studie však zjistila, že doplňky vitaminu C neměly žádný účinek na dnu. Výzkum doplňků vitaminu C pro dny je nový, proto je třeba provést více studií, než bude možné učinit silné a pevné závěry.

Sečteno a podtrženo

Dna je typ artritidy zahrnující náhlou bolest, otoky a záněty kloubů. Naštěstí může dieta vhodná pro dnu zmírnit její příznaky. Potraviny a nápoje, které často vyvolávají záchvaty dny, zahrnují maso z orgánů, maso zvěře, některé druhy ryb, ovocné šťávy, sladké limonády a alkohol. Na druhé straně ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, sójové výrobky a mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku mohou pomoci předcházet záchvatům dny snížením hladiny kyseliny močové.

Několik dalších změn v životním stylu, které mohou pomoci předcházet záchvatům dny, zahrnují udržení zdravé hmotnosti, cvičení, udržení hydratace, pití méně alkoholu a případně užívání doplňků vitaminu C.

Zdroje: www.healthline.com, www.freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář