Jak nejlépe sladit cvičení s vaším cyklem?

Foto: Unsplash

Jak nejlépe sladit cvičení s vaším cyklem?

Ženské a mužské tělo se od sebe liší nejen svým pohlavím, ale také hormonálním cyklem. Přesto spousta dnešních žen tvrdě dře na svých pravidelných cvičeních týden co týden se stejnou intenzitou jako muži, stejných výsledků ale nedosahují a ještě zbytečně přepínají své síly.

Zatímco muž žije ve 24 hodinových cyklech se stejným hormonálním nastavením, žena prožívá každý den v jiném fyzickém, duševním, emocionálním a hormonálním módu. Její menstruační cyklus trvá v rozmezí 23 až 35 dní a sestává ze čtyř fází, během kterých se v těle mění množství hormonů a s ním i odpovídající duševní a tělesné rozpoložení ženy. To znamená, že jednou je žena plná síly a energie, v jiném období se její tělo čistí a žádá více odpočinku, je proto vhodné respektovat všechny tyto fáze a podle toho vybírat i různé druhy cvičení.

Pokud budete naslouchat různým potřebám vašeho těla během své periody, budete umět lépe regenerovat a dosáhnout lepších výsledků, aniž byste své tělo zbytečně přetěžovali. Můžete se dokonce vyhnout i nepříjemnému premenstruačnímu syndromu.

Pojďme se podívat na jednotlivé fáze blíže:

1. menstruační fáze

První fáze cyklu trvá 5 až 7 dní, žena krvácí, zažívá křeče v podbřišku, je unavená a méně komunikuje. Potřebuje být více v klidu, odpočívat, déle spát. Určitě tedy zapomeňte na zdvihání velkých zátěží v posilovně nebo na vytrvalostní běh! Zajděte raději na lekci jógy, ideálně hot jógy, kdy si tělo protáhnete a prohřejete. Vhodná je také lehká chůze či nordic walking v přírodě.

2. folikulární fáze

Následujících deset až dvanáct dní se postupně zvyšuje množství estrogenu a progesteronu, takže má tělo postupně mnohem více energie, ženy jsou kreativní a produktivní. Je to ideální čas pro růst svalové hmoty, takže postupně přidávejte závaží v posilovně, vydejte ze sebe maximum u kick boxu nebo spinningu, při běhu navyšujte množství uběhlých kilometrů. Pokud cvičíte doma, zkuste se zapojit do různých výzev na internetu, oblíbené jsou třeba ty dřepovací.

3. ovulační fáze

Během této fáze, která trvá zhruba 3 dny, dochází k uvolnění vajíčka do vejcovodu, kde může dojít k oplodnění. Žena více pečuje o své blízké, je optimističtější a ráda se pouští do něčeho nového. Je to tedy ideální doba vyzkoušet nějaký nový druh sportu. Zkusili jste už zumbu, trampolínky nebo tabatu?

4. luteální fáze

Závěrečné čtrnáctidenní období začíná s dostatečným množstvím energie, která postupně slábne, a žena se více uzavírá do sebe. V posilovně tedy začněte lehce ubírat závaží, zajděte na lekce pilates, H.E.A.T, nebo kruhový trénink.

Zdroje: strongfitnessmag.com, unsplash.com

Podobné články


Warning: mysqli_connect(): (HY000/1203): User w287069_jsmeces already has more than 'max_user_connections' active connections in /data/web/virtuals/287069/virtual/www/domains/jsmecesi.cz/php/classes/Database.php on line 5

Warning: mysqli_set_charset() expects parameter 1 to be mysqli, bool given in /data/web/virtuals/287069/virtual/www/domains/jsmecesi.cz/php/classes/Database.php on line 7

Warning: mysqli_query() expects parameter 1 to be mysqli, bool given in /data/web/virtuals/287069/virtual/www/domains/jsmecesi.cz/php/classes/Database.php on line 11

0 Komentářů

Napište komentář