Kofeinem proti bolavým svalům

Foto: Unsplash

Kofeinem proti bolavým svalům

Bolest svalů po cvičení poznal snad každý z nás. Většinou máme radost z toho, že jsme naše tělo v tělocvičně dostatečně potrápili, na druhou stranu nám však svalová bolest překáží v našich každodenních činnostech. V posledních letech jsme se sice už naučili používat nejrůznější masážní válce a další pomůcky k odbourání zatuhlých svalů, ale existuje i jiný způsob, o kterém možná netušíte a máme ho všichni na dosah. Kofein!

Ano, nedávný výzkum ukázal, že tento účinný stimulant, který většina z nás pije k nastartování do nového dne, umí snižovat zatuhlost svalů, pokud ho konzumujeme po cvičení. A aby toho nebylo málo, studie navíc ukázala, že kofein v kombinaci se sacharidy pomáhá regenerovat svaly rychleji! Než si teď poběžíte uvařit vaše oblíbené cappuccino, pojďme se podívat, co říkají fakta.

Co způsobuje svalovou bolest?

Svalová bolest se zpravidla objevuje u cvičících začátečníků nebo po zvýšeném či dlouhotrvajícím sportovním výkonu. Podle zastaralé teorie za to může kyselina mléčná, ta se však do těla vyplaví až hodiny po cvičení. Ve skutečnosti dochází během cvičení ke svalovým trhlinkám, čím je sval trénovanější, tím méně trhlinek se tvoří.

Jak tedy může kofein ulevit od bolesti ?

Kofein především blokuje přenášení vzruchů bolesti, spouští sekreci adrenalinu, který sám o sobě bolest potlačuje, a dále stimuluje centrální nervovou soustavu, což nám potlačí vnímání bolesti.

Podle studie z roku 2018 uveřejněné v International Journal of Sports Nutrition, dodání kofeinu v kombinaci se sacharidy po tréninku má za následek zvýšení zásob glykogenu ve svalech až o 66 procent za 4 hodiny po cvičení, čímž dochází k rychlejší regeneraci svalů a snadněji se tak dostáváme zpět do normálu.

Jaké množství kofeinu je potřeba?

Spotřebovat kofein není nic složitého, ale tak snadné to bohužel není. Otázkou zůstává, kolik kofeinu je třeba, aby byl jeho účinek dostačující. Výzkumy z Univerzity v Georgie doporučují zhruba 200 mg kofeinu nebo 2 šálky kávy, abychom zaznamenali tlumící a regenerační efekty kofeinu. Pokud však kofein běžně konzumujeme, ať už v podobě kávy, čaje nebo kolových nápojů, a to platí pro většinu z nás, nemusíme pozorovat žádné z výše uvedených účinků. Na potřebný efekt by proto bylo nutné množství mnohonásobně zvýšit, což by ale mohlo vést až k nebezpečnému předávkování. A to jistě nechceme. 

Zdroje: strongfitnessmag.com, unsplash.com

Podobné články

1 Komentářů

malyhad

malyhad

před 10 měsíce

2 šálky? A kolik je šálek?

Reply

Napište komentář