Souvislost mezi obezitou a prevencí cukrovky 2. typu

Foto: Freepik

Souvislost mezi obezitou a prevencí cukrovky 2. typu

Souvislost mezi obezitou a prevencí cukrovky 2. typu

Studie CDC z roku 2018 uvádí, že obezitou trpí více než 42% dospělých Američanů. Podle těchto údajů je příliš mnoho z nás vystaveno riziku nadbytku viscerálního tuku, aniž bychom si uvědomovali možné následky.

Co je to ten viscerální tuk? Na rozdíl od podkožního tuku, který je umístěný pod naší kůží, se tento viscerální tuk vyskytuje v oblasti našeho břicha a okolo životně důležitých orgánů.

A proč by nás to mělo zajímat? Jedná se totiž o jedno z nejhorších míst v těle, kam se vůbec může tuk ukládat. Viscerální tuk totiž uvolňuje látky a hormony, které mohou v našem těle vyvolat zánět a způsobuje také vážné zdravotní komplikace, jako je poškození tepen a orgánů. Mezi další časté následky způsobené tímto typem tuku, patří cukrovka 2. typu.

Obezita často vzniká u lidí, kteří mají v krevním oběhu nadměrné množství cukru a glukózy. Právě takovéto hromadění cukru v těle zabraňuje slinivce břišní ve vylučování inzulinu, který by přeměnil přebytečný cukr na energii. V takovém případě se tedy člověk postupně stává rezistentní vůči inzulínu, bez jehož účinků se u něj může objevit právě cukrovka 2. typu. Podle nedávných odhadů trpí cukrovkou až 415 milionů lidí na světě.

Ale nebojte se. Cukrovka 2. typu i její předchůdce prediabetes se dají vyléčit a za pomocí jednoduchých kroků jim lze úplně předejít. Zde je několik tipů, jak zatočit s obezitou a takové diagnostice se vyhnout.

Cvičení jako boj s obezitou

Každodenním cvičením nebojujete pouze s obezitou, ale také snižujete riziko onemocnění cukrovkou. Při cvičení totiž vaše tělo využije přebytečný cukr, který mění v energii. Můžete začít s chůzí, plaváním, během, cyklistikou, či silovým tréninkem, ale ať už si vyberete cokoliv, ujistěte se, že je intenzita vašeho cvičení dostatečně vysoká na to, abyste za pomocí vyšší tepové frekvence mohli spalovat přebytečnou energii. Vyzkoušet můžete také VO2max test, pomocí kterého si přesně určíte takové tepové zóny, které jsou pro vás nejvhodnější. Hladinu viscerálního tuku můžete sledovat pomocí DXA skenování, abyste se ujistili, že ho držíte na té nejnižší možné hranici. Pokud se dokážete poprat s obezitou, zbavíte se také rizika onemocnění cukrovkou.

Zbavte se cukrovky zdravou stravou

S obezitou se zvyšuje i hladina cukru v krvi. Strava, kterou jíte, patří k faktorům, které ovlivňují prevenci či léčbu cukrovky 2. typu. Zkuste ze svého jídelníčku vyloučit zpracované potraviny a potraviny s vysokým obsahem cukru a sacharidů, které zvyšují pravděpodobnost ukládání přebytečného cukru v krvi. Také dávejte pozor na to, kdy jíte. Jeden z výzkumů totiž uvádí, že doba jídla může být důležitější než jeho obsah. Pokud jíte pozdě v noci, riskujete narušení vašeho cirkadiánního rytmu. Jedná se o „vychýlení mezi endogenním cirkadiálním systémem a cirkadiánními cykly chování (například spánek a bdění nebo konzumace a půst).“ Tak vzniká další z rizikových faktorů, který ovlivňuje vznik cukrovky 2. typu.

Dbejte na vliv světla

Další cestou proti narušení vašeho cirkadiánního rytmu, je věnování pozornosti světlu okolo vás. Důležité je, nezaměřit se pouze na vlivy přirozeného slunečního světla, ale také dávat pozor na to umělé.

Dalším z rizikových faktorů pro cukrovku 2. typu je totiž umělé osvětlení, zejména modré světlo, jelikož zvyšuje rezistenci k inzulinu, utlumuje produkci melatoninu a funguje jako spouštěč sympatického nervového systému. To nám během dne až tak nevadí, problém je to ale v noci, kdy začne tělo díky modrému světlu produkovat nadměrné množství kortizolu a dochází také ke spánkovým potížím. Oba tyto faktory zvyšují kromě jiného také riziko přibývání na váze a výskytu cukrovky 2. typu.

Příliš málo přirozeného slunečního světla vede k nedostatku vitaminu D. Výzkum se zabývá také hledáním souvislostí mezi nedostatkem tohoto vitamínu a inzulinovou rezistencí v těle. Má se za to, že právě vitamin D zlepšuje citlivost na inzulín aktivací důležitých receptorů, které napomáhají při regulaci metabolismu mastných kyselin ve svalech a tělesném tuku. Zkuste vystavit co největší část své pokožky včetně očí rannímu slunci a tím zlepšit cirkadiánní rytmus vašeho těla. Pokud chcete zvýšit i hladinu vitaminu D, dopřejte si alespoň 20 minut denně na slunci v brzkém odpoledni.

Svůj progres sledujte s DexaFit

Už jste udělali všechny potřebné změny ke zdravějšímu životnímu stylu, ale nevíte, zda fungovaly? Pokud nemáte strach z jehel, můžete si pro začátek s jejich pomocí hlídat hladinu cukru v krvi během celého dne. Pokud se píchání do prstu chcete raději vyhnout, můžete si tělesné složení a množství viscerálního tuku změřit za pomocí DEXA skenu. Takové skenování je snadné, zabere pouze 6-8 minut z vašeho dne a vy zjistíte stav vašich kostí, podíl netukové složky, tělesného i viscerálního tuku v těle.

S těmito testy získáte povědomí o stavu vašeho těla, což může včas zabránit riziku obezity i cukrovky 2. typu. Pamatujte, že s obezitou se riziko cukrovky stále zvyšuje a hladina viscerálního tuku stoupá. S těmito problémy se dá ale bojovat, pokud se rozhodnete pro správná opatření. Hubněte, cvičte, jezte zdravě, myslete na vlivy světla a sledujte svůj pokrok s DexaFit. S těmito kroky budete na nejlepší cestě k udržení zdravého životního stylu.

Zdroje: dexafit.com, freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář