Studie o chilli papričkách říká, že vám mohou pomoci žít déle

Foto: Freepik

Studie o chilli papričkách říká, že vám mohou pomoci žít déle

Pokud máte rádi pálivé chilli papričky, je tu pro vás několik dobrých zpráv. Nový výzkum (který byl představen na vědeckých zasedáních American Heart Association 2020) naznačuje, že pokud máte rádi pálivé papriky je méně pravděpodobné, že zemřete na srdeční onemocnění nebo rakovinu a že budete pravděpodobně žít déle než váš protějšek co holduje spíše sladkým paprikám.

Nová studie s chilli papričkami analyzovala více než 4 729 předchozích studií z pěti předních světových zdravotnických databází, které zahrnovaly zdravotní a stravovací záznamy více než 570 000 lidí v USA, Číně, Íránu a Itálii. Zjistili, že lidé, kteří jedli chilli papričky, měli o 26% menší riziko úmrtí na srdeční choroby, o 23% menší riziko úmrtí na rakovinu a o 25% menší riziko úmrtí z jakékoli příčiny ve srovnání s lidmi, kteří jedli chilli papričky jen zřídka nebo nikdy.

V tiskové zprávě American Heart Association hlavní autor Mudr. Bo Xu, kardiolog z Cleveland Clinic's Heart, Vascular & Thoracic Institute v Clevelandu, uvedl, že vědci „s překvapením zjistili, že v těchto dříve publikovaných studiích byla pravidelná konzumace chilli papriček spojená s celkovým snížením rizika úmrtnosti ze všech příčin, na CVD (chronické žilní onemocnění) i na rakovinu.“ Dr. Xu dodal, že to zdůrazňuje způsob, jakým mohou faktory výživy hrát důležitou roli v celkovém zdraví.

Vědci se však pokusili najít pouze souvislost mezi chilli papričkami a úmrtností ale nehledali přesné důvody. „Nelze přesvědčivě říci, že konzumace více chilli papriček může prodloužit život a snížit úmrtnost, zejména kardiovaskulárních onemocnění nebo rakoviny,“ řekl Dr. Xu. „K potvrzení těchto předběžných zjištění je zapotřebí dalšího výzkumu.“

Předchozí výzkum zjistil, že chilli papričky (kterých je mnoho odrůd, včetně kajenského pepře a jalapeña) mohou mít protizánětlivé, antioxidační, protirakovinné a regulační účinky na hladinu glukózy v krvi. Mnoho zdravotních výhod byly svěřeny kapsaicinu, nutriční specialistka Lauren Harris-Pincus říká „Jedná se o rostlinnou sloučeninu v chilli papričkách, kterou rozpoznáváme jako to, co je činí pikantními,“ vysvětluje. Zde jsou některé další potenciální přínosy chilli papriček pro zdraví.

Silnější imunitní systém

„Červené chilli papričky, včetně kajenských paprik, jsou neuvěřitelným zdrojem vitaminu A,“ říká dietoložka a nutriční specialistka Tanya B. Freirich. „To je nezbytné pro silný imunitní systém a je také známo, že pomáhá pro zdraví očí.“.

Chilli papričky mají také vysoký obsah vitamínu C, který pomáhá při imunitní reakci a při hojení ran. „1/4 šálku nasekaných chilli papriček obsahuje vitamín C na celý den,“ říká Harris-Pincus.

Ochrana před volnými radikály

Vitamin A je také silným antioxidantem, stejně jako flavonoidy, jako je beta karoten, lutein, zeaxantin a kryptoxantin, které jsou také obsaženy v chilli papričkách. „Tyto látky pomáhají chránit tělo před účinky volných radikálů generovaných během stresu a nemoci,“ vysvětluje Harris-Pincus. Volné radikály mohou přispívat k poškození buněk.

Nižší hladiny „špatného“ cholesterolu

„Je známo, že kajenské papriky snižují cholesterol v krvi a LDL cholesterol a triglyceridy, zvyšují HDL cholesterol a zabraňují srážení, což může pomoci předcházet infarktu a mozkové mrtvici,“ říká Freirich. Velká populační studie publikovaná v časopise PLoS One v roce 2017 zjistila, že konzumace červených chilli papriček je spojena s 13% nižším výskytem úmrtí na srdeční choroby a mozkovou mrtvici.

Rychlejší metabolismus

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) více než dvě třetiny dospělých v USA trpí nadváhou nebo obezitou, to může zvýšit riziko vysokého krevního tlaku, cukrovky typu 2 a ischemické choroby srdeční.

I když existuje mnoho faktorů, které přispívají k přibývání na váze, dietní změny mohou pomoci zrychlit metabolismus. „Kapsaicin může někdy také mírně zvýšit váš metabolismus, což vám může pomoci spálit více kalorií jak v klidu, tak během cvičení, a může tedy zvýšit i množství spáleného tuku,“ říká Harris-Pincus.

Menší riziko zánětu střeva

Nejde jen o to, co obsahuje chilli paprička, která nabízí zdravotní výhody - důležitým faktorem je také to, jak vaše tělo reaguje na pálivost. Když si kousnete do chilli papričky, kapsaicin se připojí k receptoru, který komunikuje s jinými buňkami a hned řekne vašemu mozku, že je pálivý. Když se kapsaicin naváže na stejný receptor ve vašem zažívacím traktu, vytváří chemickou látku zvanou anandamid. Studie publikovaná v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences v roce 2017 zjistila, že anandamid snižuje pravděpodobnost zánětů ve střevě , který může být způsoben zánětlivým onemocněním střev (IBD), tj. Ulcerózní kolitidou a Crohnovou chorobou.

Zdroje: health.com, freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář