8 Levných potravin bohatých na bílkoviny

Foto: Freepik

8 Levných potravin bohatých na bílkoviny

Vejce

Jedno menší vejce (50 g) obsahuje okolo 6 g bílkovin. Vejce jsou velmi bohaté na vitamíny a minerály (B12, vitamín D, železo, jód). Mezi ,,fitnesáky“ jsou velmi populární tekuté bílky, ty na 100 g obsahují okolo 10 g bílkovin a téměř 0 g tuku.

Tvaroh

Tvaroh je mléčný výrobek vznikající srážením mléčné bílkoviny – kaseinu. Jedná se o bílkovinu, která se pomaleji tráví, proto tvaroh dobře zasytí a sportovci jej často konzumují večer před spaním. Podle podílu tuku tvarohy dělíme na odtučněné (0,1% tuku), nízkotučné (do 1% tuku), polotučné (do 5% tuku) a tučné (5% tuku a více). Množství bílkovin na 100 g se pohybuje mezi 10-12 g.

Řecký jogurt

Jeden kelímek řeckého bílého jogurtu 0% tuku má krásných 14 g bílkovin, tučnější verze (5% tuku) obsahuje asi 12 g bílkovin. Potřeba je ale neplést si řecký jogurt s jogurtem řeckého typu, ty nejsou tolik bohaté na bílkoviny a mají vyšší podíl tuku (až 12 g na 100 g). Vyrábí se taky ochucené řecké jogurty, u nich ale pozor na množství přidaného cukru.

Skyr

Jedná se o zakysaný mléčný výrobek tradiční pro Island. Má velmi nízký obsah tuků (do 1 g na 100 g) a podíl bílkovin je 12 g na 100 g výrobku. Stejně jak u řeckého jogurtu najdeme v obchodních řetězcích i jeho ochucené varianty, zde je ale opět potřeba uvědomit si obsah přidaných cukrů.

Eidam 30%

Ano, i takový obyčejný eidam je skvělým zdrojem bílkovin. Na 100 g obsahuje 27 g bílkovin. Na rozdíl od předešlých potravin je tady už ale vyšší obsah tuku (17g tuku na 100g) a tedy i vyšší kalorická hodnota. Obecně sýry jsou skvělým zdrojem bílkovin, ale mají, jak je již zmíněno větší procento tuku, konkrétně některé dosahují až 30 g tuku na 100 g.

Cottage sýr

Jedná se o tvarohový sýr s podílem bílkovin okolo 12 g na 100 g. Energetická hodnota se pohybuje jen okolo 100 kcal. V supermarketech najdeme i nízkotučné varianty. Cottage se dá konzumovat jak naslano s pečivem či zeleninou, tak i na sladko s nějakým ovocem a oříšky.

Šunka

Ani šunka nesmí na seznamu potravin s vysokým obsahem bílkovin chybět. Při výběru je ale důležité dbát na kvalitu a procento masa. Například taková vepřová šunka 92% masa má na 100 g okolo 20 g bílkovin. Oproti tomu dušená standartní šunka mající ve složení pouze 65% masa a na druhém místě pitnou vodu už má pouze 11 g bílkovin na 100 g.

Kuřecí prsa

A nakonec kuřecí prsa. Ty na dnešním seznamu s poměrem 31 g bílkovin na 100 g jednoznačně vítězí. V porovnání s jinými druhy masa májí kuřecí prsa výrazně nižší procento tuku a k tomu nízkou energetickou hodnotu, proto se po nich často sahá v redukčním jídelníčku.

zdroje: freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář