Výhody začátku dne procházkou

Foto: Unsplash

Výhody začátku dne procházkou

Když se ráno probudíte, pohyb nemusí být vaší prioritou. Ale začít den procházkou - ať už po okolí, nebo v rámci cesty do práce či do školy - může mít pro vaše tělo řadu zdravotních výhod.

Zde je 10 důvodů, proč byste měli začít den tím, že uděláte pár kroků. Najdete zde také několik tipů, jak je plynule zařadit do každodenní rutiny.

1. Zvyšte svou energii

Když začnete den procházkou, můžete mít během dne více energie. To platí zejména v případě, že se procházíte venku.

Studie ukazují, že dospělí, kteří se 20 minut procházeli venku, měli více vitality a energie než ti, kteří se 20 minut procházeli v místnosti.

Malá studie zjistila, že 10 minut chůze po schodech dodalo 18 ženám, které se cítily nevyspalé, více energie než šálek kávy.

Až budete příště potřebovat ranní dávku energie nebo se budete po probuzení cítit unavení, zkuste se projít.

2. Zlepšete si náladu

Ranní procházky mají i fyziologické výhody.

Procházka může pomoci:

  • zlepšení sebevědomí
  • zlepšení nálady
  • snížení stresu
  • snížení úzkosti
  • snížení únavy
  • zmírnění příznaků deprese nebo snížení rizika deprese
.

Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete chodit 20 až 30 minut alespoň 5 dní v týdnu.

3. Dokončete svou denní fyzickou aktivitu

Jednou z výhod ranní chůze je, že dokončíte svou denní fyzickou aktivitu dříve, než vás vyruší další rodinné, pracovní nebo školní povinnosti.

Směrnice pro fyzickou aktivitu Američanů doporučuje, aby zdraví dospělí lidé absolvovali alespoň 150 až 300 minut středně intenzivního cvičení týdně.

Snažte se pětkrát týdně absolvovat 30minutovou procházku, abyste splnili tyto požadavky.

4. Může vám pomoci zhubnout

Ranní procházka vám může pomoci splnit vaše cíle v oblasti hubnutí. Při 30minutové chůzi mírným tempem můžete spálit až 150 kalorií. V kombinaci se zdravou stravou a silovým tréninkem můžete zjistit, že hubnete.

5. Prevence nebo zvládání zdravotních potíží

Chůze může mít řadu přínosů pro vaše zdraví, včetně posílení imunity, prevence a pomoci při zvládání různých zdravotních potíží.

Studie ukazují, že 30 minut chůze denně může snížit riziko srdečních onemocnění o 19 %. Pokud trpíte cukrovkou, chůze vám může také pomoci snížit hladinu cukru v krvi.

Může dokonce pomoci prodloužit délku života a snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění a některých druhů rakoviny.

6. Posilování svalů

Chůze může pomoci posílit svaly na nohou. Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete chodit mírným až svižným tempem. Snažte se měnit svou rutinu a stoupat do schodů, chodit do kopce a z kopce nebo chodit v náklonu na běžeckém pásu.

Několikrát týdně přidejte cviky na posílení nohou, jako jsou dřepy a výpady, abyste zvýšili svalový tonus.

7. Zlepšení duševní jasnosti

Ranní procházka může pomoci zlepšit vaši duševní jasnost a schopnost soustředit se po celý den. Nedávná studie zjistila, že u starších osob, které začínaly svůj den ranní procházkou, se zlepšily jejich kognitivní funkce ve srovnání s těmi, které zůstaly sedět.

Chůze vám také může pomoci kreativněji myslet. Výzkumy ukazují, že chůze otevírá volný tok myšlenek, což vám může pomoci lépe řešit problémy, než když sedíte nebo máte sedavé zaměstnání. To platí zejména v případě, že se procházíte venku.

Až budete mít příště ranní poradu nebo brainstorming, navrhněte svým spolupracovníkům, aby se k vám pokud možno přidali na procházku.

8. Lepší spánek v noci

Procházka vám později může pomoci lépe spát. Malá studie z roku 2017 sledovala starší dospělé ve věku 55 až 65 let, kteří měli potíže s nočním usínáním nebo žili s mírnou nespavostí.

Ti, kteří cvičili ráno oproti večeru, měli v noci kvalitnější spánek. Je však zapotřebí dalšího výzkumu, aby se zjistilo, proč může být ranní cvičení pro spánek lepší než cvičení večerní.

9. Překonejte horko

Jednou z výhod ranní procházky v létě - nebo pokud žijete v podnebí, kde je teplo po celý rok - je, že si budete moci zacvičit dříve, než bude venku příliš horko.

Před tréninkem a po něm nezapomeňte pít hodně vody, abyste zůstali hydratovaní. V případě potřeby si s sebou vezměte láhev s vodou. Nebo si naplánujte procházku po trase s fontánkami s vodou.

10. Vybírejte si zdravější jídla během dne

Pokud začnete den procházkou, můžete se v průběhu dne rozhodovat zdravěji. Po procházce se můžete cítit plnější energie a méně nevyspalí.

Když vám klesá energie nebo jste unavení, sáhnete nejspíš po svačině pro uklidnění nebo po energetickém doplňku. Ranní procházka vás může inspirovat k výběru zdravého oběda a odpolední svačiny.

Zařaďte ji do své rutiny

  • Na procházku si večer předtím připravte oblečení. Ponožky a tenisky nechte u dveří, abyste je ráno nemuseli hledat.
  • Zkuste si nastavit budík o 30 minut dříve, abyste ráno stihli alespoň dvacetiminutovou procházku. Vyhledejte si v okolí nějakou naučnou stezku nebo se jen projděte po okolí.
  • Najděte si kamaráda nebo kolegu, se kterým se budete ráno procházet. Povídání a společná práce vám mohou pomoci udržet motivaci.
  • Pokud ráno nemáte mnoho času, zvažte, zda by chůze neměla být součástí vaší cesty do práce. Pokud nemůžete jít celou cestu do práce pěšky, zkuste vystoupit z autobusu o zastávku nebo dvě dříve, abyste se mohli projít. Nebo zaparkujte dál od kanceláře, abyste mohli od auta dojít pěšky.

Měli byste se projít před nebo po snídani?

Pokud chodíte ráno, možná vás zajímá, zda má chůze před snídaní nebo po ní význam a zda vám pomůže, pokud si kladete za cíl zhubnout. Výzkumy se různí v tom, zda vynechání snídaně zvýší váš metabolismus nebo vám pomůže rychleji zhubnout.

Některé výzkumy ukazují, že cvičení nalačno (před snídaní) pomáhá tělu spalovat více tuků. Je však třeba provést další studie.

Mezitím záleží na vašem těle. Pokud se cítíte dobře, když se před jídlem projdete, nebo pokud se váš žaludek cítí lépe, když nejíte, je to v pořádku. Nebo můžete zjistit, že se cítíte lépe, když si před vycházkou dáte malou svačinku, například banán nebo ovocný koktejl.

Každopádně po cvičení nezapomeňte sníst zdravou snídani a pít hodně vody.

Výběr z nabídky

Začít den krátkou procházkou může mít řadu zdravotních přínosů. Během dne se můžete cítit více nabití energií, zlepší se vám nálada a duševní pohoda a v noci budete lépe spát. Před procházkou a po ní se nezapomeňte protáhnout a pít hodně vody, abyste zůstali hydratovaní.

Pokud máte další otázky, poraďte se před zahájením nového cvičení se svým lékařem.

Zdroje: healthline.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář