Zařaďme více chlorofylu do jídelníčku

Foto: Freepik

Zařaďme více chlorofylu do jídelníčku

Co je to chlorofyl?

Chlorofyl je zelené barvivo, které se nachází v rostlinách, řasách, sinicích a zelenině. Je klíčovou součástí fotosyntézy. Obsahuje vitamíny a antioxidanty, které mohou našemu tělu prospívat. Molekuly chlorofylu dokáží přeměnit energii získanou ze slunce, v energii chemickou.

Zajímavost: základní molekula chlorofylu je shodná s molekulou hemoglobinu, který se nachází v naší krvi

Chlorofyl můžeme získat buď z potravy, ale i z doplňků stravy, ačkoli doplňky mohou být účinnější. Důvodem je, že chlorofyl nemusí přežít v trávicím traktu dostatečně dlouho, aby došlo k absorpci. Doplňky chlorofylu jsou ve skutečnosti chlorofylin, který místo hořčíku obsahuje měď. Když byly pro kontrolu odebrány vzorky krve, měď byla v plazmě přítomná, což znamená, že došlo k jejímu vstřebání. Naštěstí má chlorofylin podobné vlastnosti jako chlorofyl. 

Jaké jsou výhody?

1. Hojí kůži

Chlorofylin prokázal účinky na snížení zánětu a růstu bakterií v kůži. Snižuje také bolest a svědivost. Je dobrý na popáleniny a hemoroidy. Dá se užívat lokálně i ve formě mastiček.

2. Zlepšuje krev

Díky chlorofylu se tvoří více krvinek, a tím je zajištěno lepší okysličování těla. Chlorofyl krev také čistí, vyrovnává krevní tlak a posiluje srdce. 

3. Detoxikace a rakovina

Chlorofyl je silný antioxidant, který snižuje výskyt nádorů a je prevencí proti rakovině. Působí proti volným radikálům, které jsou zodpovědné za stárnutí. Zlepšuje vzhled pokožky a odstraňuje těžké kovy z těla. 

4. Hubnutí

Tekutý chlorofyl podporuje hubnutí tím, že snižuje hladinu cholesterolu. Denně do sebe dostaneme velké množství potravin na kyselé bázi, proto například trpíme nespavostí a přibíráme na váze. Chlorofyl je ale zásaditý a vyrovnává pH v těle.

5. Přírodní deodorant

Chlorofylin se používá od 40. let 20. století k eliminaci zápachu. U lidí s trimethylaminurií bylo zjištěno, že chlorofylin snížil množství trimethylaminů a tudíž i rybí zápach, kterým lidé trpěli. Působí také proti zápachu z úst.

Zdroje chlorofylu

  • chlorella
  • spirulina
  • zelený ječmen
  • pšeničná tráva
  • matcha
  • špenát
  • brokolice
  • avokádo
  • hrášek
  • rukola

Jaká jsou rizika užívání?

Přírodní chlorofyl a chlorofylin nejsou toxické. Existují však některé možné vedlejší účinky jako například:

  • zažívací problémy
  • průjem
  • může negativně ovlivnit léky, které užíváme
  • svědění nebo pálení při lokální aplikaci

Průměrná denní dávka chlorofylu

Průměrná dávka chlorofylinových doplňků je mezi 100 a 300 mg denně ve třech rozdělených dávkách. Před jeho užíváním je ale lepší se poradit s lékařem.

Závěr

Ne vždy do těla dostaneme doporučenou denní dávku chlorofylu, a i kdyby, tak se většina účinných látek zničí v žaludku. Mohli bychom tedy příjem chlorofylu podpořit užíváním chlorofylových kapek. 

Zdroje: www.healthline.com, Freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář